piątek, 14 kwietnia 2023

Galeria/Photo Gallery - Arado 234 B-2 (Model-Hobby nr 46, 4/2022)

Z przyjemnością prezentuję Wam mój najnowszy model - Arado 234 B-2 Blitz. Został wydany w zeszłym roku przez wydawnictwo Model-Hobby i od razu go zamówiłem. Nie zwlekałem też zbyt długo z tym, żeby go pociąć i skleić. Czekałem na model tego samolotu i błyskawicznie się za niego zabrałem. W końcu nazwa Blitz (błyskawica) zobowiązuje.I am pleased to present to you my latest model - Arado 234 B-2 Blitz. It was released last year by Model-Hobby publishing house and I ordered it right away. It didn't take too long to start the build either. I have been waiting for a model of this plane for a long time and in a flash I took care of it. After all, the nickname Blitz (lightning) obliges. 

Luftwaffe 1939-45 jest jednym z moich ulubionych tematów modelarskich. Fascynacja ta dotyczy oczywiście aspektów technologicznych oraz estetycznych i nie ma nic wspólnego z ideologią, której narzędziem były maszyny z czarnymi krzyżami. Jak już jesteśmy przy naziźmie - nazwę Blitz nadał samolotowi niski wredny austriak z wąsem, którego zachwyciły możliwości maszyny. Nie jest to oficjalna nazwa. Arado 234  jest bez wątpienia jedną z ciekawszych konstrukcji niemieckiego przemysłu zbrojeniowego z tego okresu oraz jednym z wielu dowodów na to jak był on zaawansowany. Był to pierwszy na świecie seryjnie produkowany bombowiec z napędem odrzutowym, nowatorska konstrukcja wyprzedzająca swoją epokę. Osobiście, zachwyca mnie swoją sylwetką i pięknym przeszklonym nosem. Maszyna została wprowadzona do służby w lipcu 1944 roku, pierwsze egzemplarze, które trafiły na front były  wykorzystywane do lotów rozpoznawczych i były jednocześnie prototypami. Niedługo później pierwsze seryjne maszyny oznaczone jako B-2 trafiły do jednostek bombowych (Kampfgeschwader, w skrócie KG). Samolot, którego model skleiłem należał do 8 Staffel (eskadra) III./KG 76 i w styczniu 1945 stacjonował w Achmer (Niemcy). Była to maszyna Hansa Georga Bätchera, dowódcy jednostki. Luftwaffe 1939-45 is one of my favorite modeling themes. This fascination, of course, concerns technological and aesthetic aspects and has nothing to do with the ideology which served machines with black crosses. Speaking of Nazism - the name Blitz was given to the plane by a short, mean Austrian with a mustache, who was delighted with the capabilities of the machine. This is not an official name. The Arado 234 is undoubtedly one of the most interesting constructions of the German industry from that period and one of the many proofs of how advanced it was. It was the world's first mass-produced jet-powered bomber, an innovative design ahead of its time. Personally, it impresses me with its silhouette and beautiful glazed nose. The machine was put into service in July 1944, the first planes that were used on the front were used for reconnaissance flights and were also prototypes. Soon after, the first serial-produced machines marked as B-2 went to bomber units (Kampfgeschwader, abbreviated as KG). The plane whose model I built belonged to 8 Staffel (squadron) III./KG 76 and in January 1945 was stationed in Achmer (Germany). It was the machine of Hans Georg Bätcher, the commander of the unit.



Autorem modelu wydanego przez Model-Hobby jest Alexander Fabricznyj, autor najgorzej zaprojektowanego modelu jaki w życiu skleiłem. To spod jego ręki wyszedł niesławny i katastrofalnie opracowany MiG-19s wydany w YG Model. Miałem więc uzasadnione obawy co do sklejalności Arado. Myliłem się wielce i muszę tutaj pochwalić projektanta, który poprawił swoje błędy i opracował niemal idealny model. Szanuję za wyciągnięcie wniosków i rozwój w dobrym kierunku. Moje szczere gratulacje Panie Alexandrze! Budowa modelu zajęła 3 miesiące, dokumentowałem wszystko na bieżąco i równolegle z galerią opublikowałem fotorelację z budowy. Opisałem tam również kilka wspomnianych niedociągnięć projektu.  Podczas budowy modelu użyłem dedykowanych do niego żywicznych dodatków oferowanych przez wydawcę - kół, liny spadochronu hamującego oraz imitacji sekcji silników. Przeszklony nos to również wytłoczka oferowana przez Model-Hobby - moim zdaniem najlepsza jaką kiedykolwiek widziałem, jej przejrzystość jest po prostu zachwycająca, co w przypadku tego modelu pełni kluczową rolę. Wydanie przewiduje wykonanie modelu w dwóch wersjach uzbrojenia - z jedną bombą SC-1000 (kg) podwieszoną pod kadłubem, albo trzy SC-500 (kg) podwieszone pod kadłubem i pylonami pod silnikami. Instrukcja podaje, że w przypadku wykonania modelu z bombą 1000 kg, powinno się pominąć wspomniane pylony, ale widziałem zdjęcie, które zaprzecza temu zaleceniu. Nie mogłem się zdecydować, który wariant uzbrojenia wybrać, więc wybrałem oba i w zależności od humoru albo dnia tygodnia mogę sobie je zmieniać. W galerii wymieszane są zdjęcia w obu wariantach. 
The designer of the model published by Model-Hobby is Alexander Fabricznyj, the author of the worst-designed model I've ever built. He draw infamous and disastrously designed MiG-19s released in YG Model came out. So I had legitimate concerns about the quality of Arado. I was very wrong, and I must praise the designer who corrected his mistakes and designed an almost perfect model. I respect him for drawing conclusions and developing in the right direction. My sincere congratulations Mr. Alexander! The construction of the model took about 3 months, I documented everything on a regular basis, and in parallel with the gallery, I published a model build report. I also described some of the shortcomings of the project mentioned above. During the construction of the model, I used dedicated resin accessories offered by the publisher: wheels, drogue parachute rope, and imitation of engine sections. The glazed nose is also offered by Model-Hobby - in my opinion, the best I've ever seen, its transparency is simply delightful, which in the case of this model plays a key role. The release gives you the opportunity to do the model in two versions of armament - with one SC-1000 (kg) bomb mounted under the fuselage, or three SC-500 (kg) bombs mounted under the fuselage and pylons under the engines. The instructions say that if you make a model with a 1000 kg bomb, you should omit the pylons, but I've seen a photo that contradicts this recommendation. I couldn't decide which weapon variant to choose, so I chose both, and depending on my mood or the day of the week I can change them. In the gallery, there are mixed photos in both variants.



































Na koniec kilka zdjęć z Messerschmittem Me-262 A-1 z Kartonowego Arsenału, którego skleiłem kilka lat temu. Bardzo mi się to zestawienie podoba. Bez tego porównania, Blitz wydawałby się znacznie większy, tymczasem różnica nie jest wcale taka duża. Obie maszyny są oczywiście w tej samej skali.Na etapie budowy przeczytałem, że konstrukcja kadłuba Arado wykluczała montaż komór bombowych, był zbyt wąski, dlatego bomby podwieszano pod kadłubem i silnikami. Zestawienie ze Schwalbe dobrze uwidacznia smukłość sylwetki Blitza. Warto również zwrócić uwagę na silniki - obie maszyny były napędzane tymi samymi jednostkami - Junkers Jumo 004.Finally, a few photos of the Messerschmitt Me-262 A-1 from the Kartonowy Arsenał, which I built a few years ago. I like this compilation very much. Without this comparison, Blitz would seem much bigger, but the difference is not that big. Both machines are, of course, on the same scale. While building the model, I read that the construction of the Arado's fuselage excluded the installation of bomb bays, it was too narrow, so the bombs were suspended under the fuselage and engines. The comparison with Schwalbe clearly shows the slenderness of Blitz's silhouette. It is also worth paying attention to the engines - both machines were powered by the same power units - Junkers Jumo 004.











4 komentarze:

  1. Po raz kolejny pokazujesz doskonały kunszt modelarski, ale też można poznac znakomite konstrukcje inżynierów niemieckich. Gratuluję świetnego modelu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny model tej ciekawej maszyny bombowo-rozpoznawczej :) Oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam słabość do modeli samolotów i zawsze, kiedy je sklejam słucham podcastu, żeby przenieść się w tamten świat.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fascynująca galeria zdjęć samolotu Arado 234 B-2! Nie tylko doskonale widać każdy szczegół modelu, ale także czuć pasję i zaangażowanie w każdym ujęciu. To wyjątkowy projekt, który z pewnością przyciągnie uwagę miłośników lotnictwa i modelarstwa. Czekam z niecierpliwością na więcej inspirujących prac!

    OdpowiedzUsuń