piątek, 16 listopada 2012

Zdjęcia z wycieczki - poznańska Cytadela

W czerwcu tego roku podczas pobytu w Poznaniu zwiedziłem Cytadelę. Każdy fan militariów i historii znajdzie tu coś dla siebie. W muzeum, które mieści się na terenie dawnego fortu można zobaczyć kolekcję samolotów, czołgów, pojazdów oraz artylerii. Jest także "zbrojownia" (dawny schron amunicyjny), w której znajduje się ekwipunek, broń, mundury i wiele innych ciekawych przedmiotów. Z racji moich lotniczych zainteresowań ten post będzie poświęcony głównie samolotom, które znajdują się w muzeum. Zapraszam do obejrzenia zdjęć.


Na początek MiG-15 z numerem bocznym 01.




Śmigłowiec wielozadaniowy PZL Mi-2, nr fabryczny 563649094. Produkowany w Polsce na licencji radzieckiej od 1974 roku.





Śmigłowiec WSK SM-1 produkowany w Polsce na licencji od 1956 do 1960 roku. Numer fabryczny 402018



Coś co bardzo mi się w Cytadeli podobało, a czego brakuje w innych muzeach - zadaszenie. Niewielka wiata, która chociaż częściowo chroni eksponaty przed zniszczeniem. Pod dachem stoi co prawda tylko część ekspozycji, ale zawsze coś. Samolot szkolno-treningowy produkcji polskiej TS-8 "Bies".


Samolot wielozadaniowy Jakowlew Jak-12 M. Produkowany od 1944 w ZSRR. Od 1956 do 1960 także w Polsce na licencji.

"Gaz" i "Bies" :-)


Ponownie Jak-12 M:


Szkolno-treningowy samolot produkcji radzieckiej Jakowlew Jak-11. Produkowany w ZSRR od 1944 roku. W lotnictwie polskim używany od 1949 do 1962.



Ten samolot zawsze robi na mnie wielkie wrażenie. W poznańskiej Cytadeli jest doskonale wyeksponowany (w przeciwieństwie do MMW w Gdyni). Stoi na środku, dookoła mnóstwo wolnego miejsca. Dzięki temu można podziwiać jego majestatyczną sylwetkę. To właśnie on, radziecki samolot bombowy Ił-28 R numer seryjny 1910.Według danych, do których dotarłem samolot o tym numerze seryjnym to wersja R (samolot rozpoznawczy). Nie posiada on jednak dodatkowych zbiorników z paliwem na końcówkach skrzydeł, co było charakterystyczną cechą tej wersji, dlatego byłem przekonany, że to podstawowa wersja dwudziestego ósmego.





Imponująca maszyna...:


Stanowisko tylnego strzelca...


Przez uchylony właz udało mi się zajrzeć do środka:



W muzeum można zobaczyć także szkolno-treningową "Iskrę" rodzimej produkcji:


Kolejny eksponat, który bardzo mi się spodobał. Samolot myśliwsko-bombowy Suchoj Su-20, nr boczny 4245. Samolot nosi barwy 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego. Maszyny tego typu służyły w lotnictwie polskim od 1974 roku.







MiG-21 PFM, nr boczny 4106, 10 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku.






PZL An-2 T




Bez cienia wątpliwości, An-2 to "szmatopłat":





Samolot myśliwski WSK-Mielec Lim-5 (czyli licencyjny MiG-17F)





Na koniec kilka zdjęć pozostałej części ekspozycji plenerowej:









Oraz dwa zdjęcia z wnętrza zbrojowni. Na pierwszym zestaw uzbrojenia samolotów myśliwskich z czasu drugiej wojny światowej, od góry:

  • Lotniczy karabin maszynowy (Flugzeugmachinengewehr) MG-15, kaliber 7,92 mm, produkcji niemieckiej. Stosowany min. w Ju-52, He-111
  • Lotniczy karabin maszynowy MG-81, kaliber 7,92 mm, produkcji niemieckiej
  • Lotniczy karabin maszynowy MG-17, kaliber 7,92 mm, prod. niemieckiej, stosowany w Bf-109, Bf-110, Fw-190
  • Lotnicze karabiny maszynowe MG-131, kaliber 13 mm, prod. niemieckiej, stosowane min. w Bf-109, Fw-190
  • Na samym dole działko lotnicze MG-151 kalibru 20 mm, produkcji niemieckiej stosowane np. w Bf-109


Poniżej ciężkie karabiny maszynowe MG-34 oraz MG-42:


T-34/76


IS-2


PT-91 "Twardy"



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz