piątek, 11 maja 2012

Zdjęcia z wycieczki - Muzeum Lotnictwa w Krakowie - sierpień 2011

Muzeum Lotnictwa w Krakowie to wspaniałe miejsce dla każdego miłośnika maszyn latających. Pierwszy raz odwiedziłem je w sierpniu 2011. Spędziłem tam kilka wspaniałych godzin na podziwianiu pokaźnej kolekcji muzeum i kiedy tylko przytrafi się okazja odwiedzę je ponownie. Zrobiłem trochę zdjęć, którymi chciałbym się tutaj podzielić. Zapraszam do oglądania.


Na początek najcenniejszy eksponat muzeum, polski samolot myśliwski PZL P.11c, który latał w 121 Eskadrze 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. Jest on jedynym zachowanym polskim samolotem myśliwskim z okresu Września 1939 roku.



Nad "jedenastką" wisi niemiecki samolot szkolno-akrobacyjny Bücker Bü 131 B Jungmann:
 

Silnik Pegaz XX z samolotu PZL P.37 Łoś:


Niemiecki samolot szkolno-wywiadowczy Albatros B.II z 1919 roku:







Polski samolot szkolno-treningowy TS-11 Iskra:


Radziecki samolot myśliwski Mikojan-Guriewicz MiG-21 MF:



Republic F-84 Thunderstreak:


Z tego co pamiętam jest to wycinek samolotu Su-20 albo Su-17. Pewien nie jestem:


 

W muzeum jest sporo gablot z modelami i eksponatami związanymi z lotnictwem:


Halberstadt Cl. II - niemiecki myśliwiec z 1916 roku:


LFG Roland D.VI - niemiecki samolot myśliwski z 1917 roku:
 

Niemiecki samolot wywiadowczy DFW C.V z 1916 roku:


Brytyjski myśliwiec z 1917 roku, Sopwith F.1 Camel. Jest piękny :-)












Jakowlew Jak-40, samolot w malowaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego:




Mil Mi-4 ME:



TS-11 Iskra, w tle widać samolot Iliuszin (VEB) Ił-14 S oraz dalej, Jak-40:
 




Samolot rozpoznawczy Iliuszyn Ił-28R. Wygląda niesamowicie:
 

Samolot szkolno-treningowy Ił-28U:


 

Czyżby ze Szwecji? SAAB J 35J Draken:



 

Polski samolot szkolno-treningowy PZL-130 Orlik:
 




Ten samolocik bardzo mi się spodobał - AERO Ae-145 - samolot sanitarny produkcji czechosłowackiej:
 


Kolejny czechosłowacki samolot sanitarny AERO L-60 Brigadyr:
 

Polikarpow Po-2 LNB, więcej na jego temat tutaj.





Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE w barwach 308 Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego:
 

Brytyjski samolot szkolno treningowy De Havilland Tiger Moth Mk.II. Prezentowany w MLP egzemplarz nosi malowanie stosowane w czerwcu 1941 roku w 25 (Polskiej) Szkole Pilotażu Początkowego w Hucknall w Wielkiej Brytanii:





Amerykański samolot łącznikowy Piper L-4A Grasshopper :





Curtiss Hawk II, samolot produkcji amerykańskiej. W okresie międzywojennym Niemcy zakupili dwa nieuzbrojone egzemplarze tego samolotu. Jeden z nich uległ katastrofie, drugi jest eksponatem MLP. Samolot ten brał udział w wielu pokazach i wystawach w latach trzydziestych. Stanowił jedną z głównych atrakcji wystawy, która towarzyszyła igrzyskom olimpijskim w Berlinie w 1936 roku. Jest to unikat na skalę światową:





Trochę uzbrojenia. Na pierwszym planie poniższego zdjęcia niemieckie działko Mauser MG-151/20 kalibru 20 mm montowane m.in w Messerschmittach Bf-109. Na drugim planie niemieckie działko MG FF kalibru 20 mm, które było wyposażeniem m.in. Bf-109. Stanowiło ono także podstawowy element systemu Schrage Musik montowanego w nocnych Bf-110:


Niemieckie działko lotnicze Rheinmetal-Borsig MK108 kalibru 30 mm montowane w samolotach Messerschmitt Bf-109, Me-262, Focke Wulff FW-190...:


Radzieckie dwulufowe działko lotnicze GSz-23 kalibru 23 mm. Było ono wyposażeniem samolotów MiG-21, MiG-23, Tu-22, Tu-85, Ił-76 oraz śmigłowców Mi-8 oraz Mi-24:


Na dwóch poniższych zdjęciach znajduje się laweta z uzbrojeniem samolotów myśliwskich MiG-15bis, MiG-17, Lim-2, Lim-5, Lim-6. Wyposażona jest w działko N-37 kalibru 37 mm (z lewej strony) oraz dwóch działek NR-23 kalibru 23 mm (po prawej):


Uzbrojenie rakietowe:


Wyrzutnia rakiet niesterowanych MARS-2 stosowana w samolotach Lim-6, Lim 6 bis oraz śmigłowcach Mi-8, Mi-2, Mi-17. Przenosiła ona 16 pocisków rakietowych typu powietrze-ziemia lub powietrze-powietrze. Powstała jako udoskonalenie radzieckiej wyrzutni UB-16:







Śmigłowiec bojowy WSK Mi-2 URP:




Radziecki samolot myśliwski Jakowlew Jak-23:



Fotel wyrzucany z samolotu MiG-21:


Fotel pilota z samolotu MiG-15:




Jeden z moich ulubieńców, myśliwiec WSK Lim-1:
 




Na terenie MLP znajduje się pomnik, upamiętniający polskich lotników, którzy walczyli w latach 1939-1945:


Lisunow Li-2, czyli radziecka wersja Douglasa DC-3 produkowana na licencji:





Rządowy Mil Mi-8:


Śmigłowiec WSK Mi-2 CH:


Samolot szturmowy WSK Lim-6MR:
 




Brytyjski Harrier:


F-105, "Polish Glider", na którym latał w Wietnamie gen. Donald Joseph Kutyna:




WSK Lim-2:
 



Statecznik pionowy WSK SB Lim-2A:


Oraz inny SB Lim-2:


Radziecki samolot myśliwski Mikojan-Guriewicz MiG-19PM. Były to pierwsze myśliwce polskiego lotnictwa o ponaddźwiękowej prędkości. W tle widać "aleję Migów" :-)




Przód samolotu Mikojan-Guriewicz MiG-23MF:
 

Widok na teren muzeum:


A to, według mnie, jedna z najdziwniejszych konstrukcji, która kiedykolwiek wzbiła się w powietrze. PZL M-15, zwany Belfegorem. Dwupłatowy, rolniczy samolot odrzutowy. To chyba najlepiej oddaje jego dziwactwo :-)
 



Nie jestem pewien, ale to chyba największy eksponat w muzeum, radziecki samolot pasażerski Tupolew Tu-134A w barwach PLL Lot. Polski przewoźnik używał tych maszyn od 1973 do 1991 roku.

 

  

 Samolot Suchoj SU-7:



Kolejny WSK Mi-2, tu wersja rolnicza:


Samolot transportowo desantowy AN-2 TD:



Trzy śmigłowce typu Mi-2:


MLP posiada bardzo dużą kolekcję samolotów MiG-21 w tym wersje F, F-13, PM, PFM, PF, R, U, US:





Samoloty SU-22 i SU-20:


Messerschmitt Me 209 V1:


Silnik lotniczy BMW 132 Z, takie silnik napędzały Junkersy Ju-52:



Silnik lotniczy z samolotu Focke-Wulf FW-190, BMW 801 D-2, 14 cylindrów w układzie dwugwiazdowym, moc1750 km:
 



Silnik lotniczy Daimler-Benz DB 600, silnik rzędowy, 12 cylindrów, moc 950 km. Takie silniki napędzały m.in. w bombowcach Heinkel He-111:


I to byłoby na tyle. Zdjęcia nie pokazują wszystkiego co można zobaczyć w muzeum, bo jest tego znacznie więcej. Tyle udało mi się uwiecznić na zdjęciach. Z pewnością jeszcze tam wrócę :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz