poniedziałek, 16 kwietnia 2012

Technika - wykonanie kół do kartonowego modelu samolotu

Koła są istotnym elementem modelu samolotu. Jakość ich wykonania ma duży wpływ na efekt końcowy całości. Początkujący modelarze często mają z nimi problem - jeszcze parę lat temu też robiłem krzywe koła. Na przestrzeni kilku lat wypracowałem - metodą prób i błędów oraz podglądania mądrzejszych i bardziej doświadczonych - własną metodę, którą chciałbym się podzielić.


Na początek parę słów o samych kołach - powinny być równe, okrągłe - wykluczamy jajka oraz kanty - i matowe - błyszczące opony to porażka :-)

We wstępie wypada również wspomnieć o najbardziej potrzebnych materiałach i narzędziach:
-karton
-kleje - introligatorski/wikol (mogą być oczywiście inne, w przypadku kół stosuję te), Super Glue (SG)
-lakier matowy
-wykałaczki (jedno z ważniejszych narzędzi)
-papiery ścierne (tutaj użyłem trzech grubości 80, 300, 800)
-skalpel
-imadełko (niekonieczne, ale przydatne)
-czarna farba
-pędzle

Pierwszą czynnością jest oczywiście naklejenie kół na karton i wycięcie ich. Użyłem kleju introligatorskiego - odradzam butaprenowe - gorzej się później szlifuje. Do wycinania można użyć skalpela lub noża-cyrkla, odradzam nożyczki.


Wycięte krążki sklejamy ze sobą. Przydatne może okazać się imadełko, które za nas ściśnie przez jakiś czas sklejone elementy. Nadmiar kleju który wyjdzie po bokach zbieramy wykałaczką.










Kiedy kółka wyschną, można zacząć szlifowanie. Zwracam uwagę na słowo "wyschną" - to znaczy na kamień, mokry/miękki klej fatalnie szlifują. Dlatego zostawiam sobie szlifowanie na dzień lub dwa później.


Szlifowanie zaczynam od gruboziarnistego papieru, na powyższym zdjęciu to ten brązowy u góry - 80-tka. Po co się męczyć cieńkoziarnistymi - w pierwszej fazie szlifowania jest sporo do zebrania i im grubszy papier tym szybciej koła uzyskają kształt.



Należy pamiętać także o wyszlifowaniu wewnętrznych części. Można zwinąć papier w rulonik, albo nakleić na coś okrągłego o odpowiedniej średnicy. Można to zrobić zarówno przed sklejeniem jak i po sklejeniu krążków (ale lepiej przed :-) )




Kiedy kółka uzyskają pożądany kształt nadchodzi czas na pierwsze malowanie:







Tutaj oprócz pędzli i farb niezastąpione są wykałaczki - nabicie na nie kółek ułatwia malowanie, a po pomalowaniu mogą spokojnie schnąć, choćby na czymś takim:


Kolejny etap to Super Glue (SG). Alternatywnie można użyć lakieru akrylowego. W przypadku SG radzę użyć maseczki na nos i jakieś google na oczy, opary są mocno drażniące. SG nakładam na powierzchnię kół i rozprowadzam wykałaczką:



Następnie szlifuję, tym razem papier to już 300-tka, znacznie drobniejszy od poprzedniego:



I znowu malujemy - mocno rozwodnioną farbą, kilka warstw (gęsta farba zostawia smugi):



Po wyschnięciu znów szlifujemy, tym razem już 800-tką - bardzo drobniutkim papierem. Właściwie to już coś na granicy szlifowania i polerowania:



I znowu malujemy, i znowu szlifujemy, i znowu i znowu i znowu - to znaczy do momentu aż uzyskamy satysfakcjonujący efekt. Poniższe zdjęcia przedstawiają koła po trzech powtórzeniach. Tyle mi wystarczyło, ale jak ktoś chce można bardziej:








Takie opony należy wyposażyć później w felgi, czy kołpaki. Z tym, że to już różnie bywa - w zależności od projektu i typu samolotu.

Jeszcze jedna rada: w niektórych opracowaniach zewnętrzne krążki kół stanowią z felgą jeden element, tak jak powyższe małe kółko. Warto je rozdzielić, bo potem są problemy przy malowaniu, trzeba uważać, żeby nie pobrudzić felg. Przy tym małym kółku nie rozdzieliłem - zaufałem swojej ręce i powiedzmy, że się udało. W przypadku dużych kół rozdzielam felgi od kół od czasu kiedy ufajdałem koła w tym modelu:



Przedstawioną przeze mnie powyżej metodę stosuję już od ładnych paru lat i większość moich modeli ma takie koła:





Mam nadzieję, że to się komuś przyda i życzę powodzenia w szlifowaniu! :-)

9 komentarzy:

  1. Witam,

    czy mógłbym uprzejmie poprosić autora strony o drobną wskazówkę - na jednym ze zdjęć widać farbę użytą do malowania kół (tak myślę przynajmniej) czy szanowny autor podpowie jaka to dokładnie farba - z góry dziękuję, Pozdrawiam, Paweł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Widoczna na zdjęciu farba to Chromacryl Student's Acrylic firmy Chroma (http://chromaonline.com/), kolor black. Jest to farba akrylowa. Od paru lat używam farb tej marki i bardzo je sobie chwalę. Wszystkie retusze i malowania w moich modelach wykonuję mieszankami tworzonymi z pięciu kolorów, oprócz czarnego to biały, czerwony, żółty i niebieski. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Dziękuję koledze za szybką odpowiedź :-) Do tej pory robiłem koła z modeliny. Najpierw lepiłem w rękach kulkę odpowiedniej wielkości i przygniatałem ją czymś płaskim - i tak powstawało kółko. Potem utwardzałem w gorącej wodzie. Sposób dość prosty, ale chce spróbować tego "kartonowego" :-) Rozumiem, że proponowaną farbkę dostanę w sklepie dla plastyków? Poszukam jeszcze w internecie:-)Dziękuję i miłego weekendy. Gratuluję stronki!
    Paweł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Cieszę się, że strona się podoba. Farbki są dostępne w sklepach dla plastyków - tam właśnie je kupuję. Dodam, że są bardzo wydajne i nie trzeba często ich kupować :-) Powodzenia z kołami i również miłego weekendu. Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Mam pytanie do pierwszego zdjęcia. Jak wyciąłeś środki kół? Wybijaki? Cyrkiel?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skalpelem Olfy, na "dzięcioła", miejsce przy miejscu. A później delikatnie poprawiam papierem ściernym.

      Usuń
  4. Bardzo fajny i przydatny "poradnik" :) Zawsze miałem z tym elementem problem i czytając rozjaśniło mi to obraz kół do modeli. Moim zdaniem to najcięższy element do wykonania przy pracy nad modelem, nie dość że trzeba wyprofilować odpowiednio to jeszcze trzeba zachować okrągły kształt. Dzięki za rady :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaką farbę moge użyć do malowania kół?

    OdpowiedzUsuń
  6. fajniuśnie to wszystko wyszło

    OdpowiedzUsuń